Дружба з начальством: за і проти — чи варто дружити з начальником, начальницею
Липень 26, 2015Кожен підлеглий мріє про рівні, міцні і засновані виключно на взаємній повазі відносинах з начальством. Від цих відносин залежить сама робота, наше до неї ставлення, психологічний настрій, тощо.
Враховуючи, що більша частина життя проходить на роботі, без однодумності і гармонії у відносинах з шефом не обійтися — адже тільки в цьому випадку ми можемо зберегти нервові клітини і розраховувати на стабільність. А як бути, якщо мова йде про дружбу з начальством? Можна підтримувати дружні стосунки з шефом або дружити з жінкою начальницею без шкоди для роботи? Які межі субординації?
Плюси і мінуси дружби з начальством.
Робота і дружба — як аверс і реверс у монети. З одного боку, спільна робота з другом-начальником нерідко стає трампліном до запаморочливого успіху, з іншого — особисті відносини на роботі можуть перетворити друзів на справжніх ворогів. У всіх випадках, робота під крилом одного — це випробування. Отже, друг запропонував вам роботу. Які плюси і мінуси такої пропозиції?
Плюси дружби з начальником
- Немає необхідності у підборі і випробувальному терміні.
- Кар’єрне зростання — як само собою зрозуміле.
- За прогул ніхто не звільнить.
- Відпустку можна взяти в будь-який час.
- Додаткові привілеї.
Можливі мінуси дружніх відносин з начальником
- Понаднормова робота, яку вам доведеться робити «по дружбі».
- Додаткові зобов’язання (тому що на вас можна покластися).
- Несвоєчасна оплата праці (зачекай, друже — ти ж бачиш, проблеми у нас).
- Нелюбов колег (влаштований «по блату» в рідкісних випадках стане «своїм хлопцем» в колективі).
- Вимушена роль наглядача в колективі.
Звичайно, якщо підходити до всього з погляду розумності та розмежування служби і дружби, то цілком можна навчитися поєднувати ці дві несумісні речі. Але для цього потрібно пам’ятати декілька правил:
- Не зловживайте демонстрацією свого особливого статусу в колективі.
- Пам’ятайте про норми дисципліни і про свої обов’язки.
- Працюйте на свою репутацію.
- Домовтеся з одним-босом заздалегідь про межі субординації.
- Виключайте будь-які прояви панібратства.
- Залишайте обговорення робочих моментів в офісі, а сімейних і дружніх — у неформальній обстановці.
А найголовніше — ретельно зважте плюси і мінуси такої пропозиції до того, як погодитися. Може бути, кращим варіантом стане відмова, ніж можлива ворожнеча і повний розрив відносин у майбутньому.
Субординація і її межі при спілкуванні з начальством — варто дружити?
Дотримання субординації (чітко розподілені повноваження і відповідальність співробітників) — це основа будь-якої організації. Порушення ієрархічних відносин (панібратські відносини між начальством і працівником) незмінно тягне за собою збої в роботі компанії, тому дотримання субординації має особливе значення для кожної із сторін. Ситуація, коли відносини між шефом і співробітником переростають у дружні — не рідкість. Як правило, це кінчається одним з декількох класичних варіантів розвитку подій:
- Співробітника, який нехтує правилами субординації, звільняють.
- Начальник, розуміючи, що співробітник переходить межі, виключає всі можливості для панибратских відносин. Співробітник, втративши статус «наближеного до шефа», звільняється сам.
- В особі співробітника начальник отримує реального помічника відповідального працівника.
- Панібратські стосунки призводять до непорозумінь, образ і склок.
Переваги дружби з начальством, дружба з жінкою начальником або чоловіком
- Вашу ідею завжди підтримають.
- Ваш «тил» надійно захищений — ви можете розраховувати на підтримку і розуміння, у разі форс-мажорів.
- До вашої думки прислухаються.
- Ви можете дізнатися потрібну інформацію навіть у неробочий час.
- Ви можете попросити добавку до зарплати.
Чому не слід дружити з начальником і начальником?
- Вас важко звільнити.
- Ви менш відповідально ставитеся до роботи.
- Вам ніяково підкорятися (відповідно, шеф відчуває незручність, що-небудь наказуючи вам).
- Вас можуть попросити попрацювати в свято або перенести відпустку.
- Ваші колеги вам заздрять.
- Ваші колеги сприймають вас як «очі і вуха» начальства.
- Ваші колеги можуть використовувати вас як людину, яка може замовити за них слівце.
- Якщо в компанії наступають дійсно важкі часи, то, кинувши одного-шефа в біді, ви автоматично стаєте зрадником. Навіть якщо у вас «семеро по крамницях», і чекати стабільності компанії ви не можете.
Дружба з начальником: як зберегти одного і роботу?
Якщо дану роботу ви не хочете втрачати, а друга (ким би він не був) — тим більше, то дотримуйтесь правил, які допоможуть вам зберегти необхідну рівновагу.
- Чітко розділяйте ділові інтереси та особисті.
- Не допускайте переходу на особистості, фамільярності.
- В стінах офісу звертайтеся до шефа лише на «ви». Навіть, якщо вам запропонували звертатися на «ти».
- Тримайте необхідну дистанцію.
- Не обговорюйте питання особистого характеру.
- Як тільки ви зайшли в офіс, забудьте, що це ваш друг. Це стосується і вашого емоційного стану: коли догану робить начальник — це прикро, коли догану робить один-начальник — це образливо удвічі. Тримайте себе в руках, і не дозволяйте вашим емоціям вами керувати.
- По можливості, тримайте свої дружні стосунки з шефом у секреті від інших співробітників. Чим менше вони про це знають, тим менше ви наживете ворогів.
- Всі спірні питання вирішуйте тільки в кабінеті начальства, поза очей інших співробітників.
- Не обговорюйте з колегами особисте життя начальства.
Одним словом, субординація дозволяє зберегти той лад, який передбачає комфортне співіснування в колективі всіх сторін. У кожного є свій статус і своя ніша — їх і слід дотримуватися. А перехід за межі субординації незмінно тягне за собою погіршення відносин і розлад у звичному ритмі роботи. І якщо поза робочих стін ви можете випити з «Толяном» на брудершафт і нарікати йому на відсутність смаку і страшну краватку, то, переступаючи зранку поріг офісу, ви автоматично стаєте одним з підлеглих Анатолія Петровича, і не більше того. Знайти баланс між дружбою і роботою дуже складно. Але при взаємній повазі і чіткому поділі праці і дружби — цілком можливо.