18 березня – день народження французького режисера, сценариста і продюсера Люка Бессона
Березень 18, 2016Люк Бессон народився 18 березня 1959 року в Парижі у сім’ї інструкторів компанії “Club Med” з підводного плавання. Він із самого дитинства готувався продовжити родинну традицію. Все дитинство він провів на узбережжі Греції і Югославії, захоплено займаючись пірнанням і підводним фотографуванням. В сімнадцять років в результаті нещасного випадку він втрачає можливість займатися своєю улюбленою справою.
Люк повертається до Парижа, де займається то тим, то іншим, поки не прив’язується до кіно. Він дивиться багато фільмів, працює на знімальних майданчиках, на допоміжних ролях. В 19 років він виїжджає до Голлівуду, але, попрацювавши там повертається на батьківщину і йде служити в армію. Відслуживши три роки, він повертається до кінематографа, спочатку як постановник музичних кліпів, а потім і як асистент режисера у “великому” кіно. Дебютом можна вважати короткометражну стрічку “Передостанній” (1981), першим повнометражним фільмом Бессона стала “Остання битва” (1983) знята на чорно-білу плівку. Не дивлячись на труднощі з бюджетом, фільм був знятий. Дебют виявився вдалим — картина отримала два призи на фестивалі фантастичних фільмів в Аворіазі і ще з десяток інших премій.
Через два роки, успіх був зміцнений картиною “Підземка” (1985). У ній вже чітко читався специфічний стиль Бессона — суміш напруженої дії і мелодраматизму. В 1988 році,Бессон знімає красиву стрічку про романтику підводного світу “Блакитна безодня”. Картина принесла Люку гроші, декілька номінацій на “Сезар” і культову славу.
Справжньою ж вершиною режисерської кар’єри Бессона став наступний його фільм “Нікіта” (1990). Картину чекав касовий успіх в США. Після цієї картини, Бессон отримав всесвітнє визнання як режисер зі світовим ім’ям.
Прибутки, отримані від двох попередніх проектів, дозволили Бессону знов звернутися до морської теми і випустити в 1991 році абсолютно некомерційний документальний науково-популярний фільм “Атлантіс”.
У своїй наступній, шостій картині “Леон” (1994), Бессон розвинув образ похмурого кілера, заявлений ще в “Нікіті”. Режисер вперше дозволив повністю розкритися акторському даруЖана Рено. В 1997 році виходить нова робота Бессона, під назвою “П’ятий елемент”, за яку режисер отримав премію “Сезар”.
Наступною режисерською роботою Бессона стала історична постановка “Жанна Д’Арк” (1999) з Міллою Йововіч в головній ролі. Реалістична і лякаюча обстановка батальних сцен, приголомшлива глибина візуальних образів і хвилююча музика, переносять глядача на п’ятсот років назад.
Після шестирічної перерви в режисурі, Бессон повернувся до свого старого проекту, сценарій якого почав писати ще десять років тому. І в 2005 році випустив фільм “Ангел-А”.
В кінці 2006 року виходить фільм “Артур і мініпути”, створений за двома книгами самогоБессона: “Артур і мініпути” і “Артур і заборонене місто”. Фільм був знятий з номінації “Кращий анімаційний фільм” за дуже велику кількість акторських сцен проте він окупає витрати на себе.
Серед робіт останніх років такі картини як “Артур і мініпути” (2006), “Артур і помста Урдалака” (2009), “Надзвичайна пригода Адель” (2010), “Артур і війна двох світів” (2010).
Окрім режисерської роботи Люк Бессон написав сценарії таких фільмів як: “Таксі” (1998), “Таксі 2” (2000), “Дансер” (2000), “Поцілуй дракона” (2001), “Перевізник” (2002), “Таксі 3” (2003), “Фанфан-тульпан” (2003), “Багрові ріки 2” (2004), “13-й район” (2004), “Денні Ланцюговий пес” (2005), “Бандитки” (2006), “Заручниця” (2007), “З Парижа з любов’ю” (2009) та багато інших.