Про це повідомляє “Номер 1“.
Соціологічна служба Smartpoll – це столична фірма, яка спеціалізується на проведенні різних форм опитувань громадської думки. Закарпатське видання PMG.ua напередодні місцевих виборів 2020 року так назвало свій матеріал щодо роботи Smartpoll: “SMARTPOLL”: маніпулятивна соціологія або соціологічна маніпуляція. Чому Щадей і Ко’ так невміло ховають правду?
“Її послуги – не з дешевих (наприклад, базове опитування на 2200 анкет вартує $9 900), однак втриматися в кріслі керівника міста на четверту каденцію для мера, мабуть, значно важливіше”, – пише “Номер 1”.
Насправді базове опитування цієї компанії коштує $12 100 (2200 анкет по $5,5*).
Журналістам вдалося потай сфотографувати декілька запитань із переліку, який використовує Smartpoll для опитування в Тернополі. З них можна одразу здогадатися, кому воно вигідне і для якої мети.
Далі текст без змін:
“Серед ймовірних конкурентів на виборах вказані відомі тернополяни, які, на думку мера чи осіб, до нього дотичних, можуть становити для його крісла загрозу: Степан Барна, який з першого дня вторгнення захищає нашу країну в лавах ЗСУ, колишній однопартієць та заступник Надала Леонід Бицюра, діючі нардепи Андрій Богданець та Іван Чайківський, голова обласної ради Михайло Головко, головний опозиціонер мера на минулих виборах і в міськраді Іван Сороколіт, організаторка акції «Гроші на ЗСУ» в Тернополі Ольга Тимошенко, голова ТОВА Володимир Труш та волонтер Ігор Хома.
Цікавиться замовник опитування і питанням, як має виглядати розподіл міського бюджету на наступний рік: збільшити допомогу армії за рахунок зменшення ремонтів у дворах або залишивши кошти тільки на аварійні ремонти, віддавати все на ЗСУ без залишку, чи збалансувати витрати на фронт і на місто. Відповіді на це запитання важливі для мера тим, що він формуватиме свою подальшу стратегію поведінки з організаторами акції «Гроші на ЗСУ», а також свого поводження з бюджетом наступного року з огляду на те, як вважають більшість його ймовірних виборців.
У наступних запитаннях проглядається страх мера перед наслідками скандалів, які, будьмо чесними, він сам і створив. Наприклад, як впливає на честь мера скандал навколо його однопартійця Михайла Головка, чи що тернополяни думають про віллу в Майямі, яку, як писали ЗМІ, Сергій Надал купив для своєї доньки.
Є в опитуванні й елементи маніпуляції громадською думкою. Наприклад, щодо придбання вілли передбачені лише такі відповіді:
– це кредитні кошти американських банків;
– це фінансова допомога Сергія Надала своїй доньці;
– це кошти чоловіка доньки Сергія Надала зі США і його родичів.
Так само на запитання «Для чого в пресі протягом року постійно піднімаються питання маєтку доньки Надала у Маямі і порушена кримінальна справа в НАБУ?», прописані лише такі варіанти відповідей:
– це роблять його політичні опоненти, щоб усунути його від влади;
– у такий спосіб його шантажують і вимагають гроші;
– це продумана атака центральної влади проти місцевого самоврядування.
Люди, які пройшли опитування, стверджують, що й інші питання в анкеті маніпулятивні або ж мають на меті визначити, як мер повинен проводити свою подальшу пропаганду, щоби прорватися на четверту каденцію окупації керування Тернополем”.